CAPITOLUL 5. REFERINȚA
SINCRONICĂ
5.3. Ceramica slavă
primitivă
[p. 95]
5.3.6. Un produs al
izolării: Codân
Încheiem turul bucovinean cu siturile de la Codân[75].
Reținem, pentru început, câteva din notițele interesante ale autorilor. Cele
două așezări de la Codân (plus așezarea apropiată de la Gorecea) se găsesc pe
Prutul superior (raion Hliboca) și succed așezări ale Culturii Tumulilor
Carpatici[76],
de la care siturile studiate moștenesc tipuri ceramice (în prima etapă, mai
ales) și tipul de locuință (de suprafață, cu cuptoare de lut)[77].
Cultura Tumulilor Carpatici se întinde în Bucovina și Polonia subcarpatică
(circa 150 de puncte), iar ceramica se caracterizează prin frecvente importuri
romane[78],
prin căni și oale cu picior foarte înalt, lucrate la roată, opaițe cu mânere
masive lucrate cu mâna (= cățui dacice), castroane conice cu proeminențe,
oale-borcan pântecoase cu decor vălurit incizat (rare în Cerneahov dar
caracteristice aici)[79].
Relațiile reciproce dintre culturile și Cerneahov și a Tumulilor Carpatici nu
sunt clare (specialiștilor sovietici, adică), nici aportul lor la formarea
lumii slave[80],
în schimb Bucovina reprezintă marginea teritoriului slavilor de răsărit[81].
În Bucovina (de Nord) se cunoșteau (în 1984) circa 40 de așezări din sec. V-VII.
Codân I (săpată integral) prezintă un nivel arheologic de 0,2 m, iar Codân II
(săpată parțial) prezintă un nivel arheologic și mai semnificativ, de 0,4 m.,
[p. 96]
din nou spre diferență
de siturile întâlnite obișnuit în Moldova și Muntenia, în același orizont
cronologic[82].
Ceramica lucrată la roată este puțină și se datorează fie Culturii Tumulilor,
fie rușilor timpurii, începând din secolul VII[83].
Ceramica lucrată cu mâna este reprezentată de oala slavă, de un tip secundar,
cu bază lată și diametrul maxim la jumătatea înălțimii, atribuit moștenirii
Culturii Tumulilor[84],
urmate numeric de vasele-lalea (și ele prezente în orizontul cultural
precedent) și castroanele decorate cu împunsături și valuri striate; alte forme
ar fi tigăile, cu un tip mai scund și mai larg și un tip mai înalt; în fine, se
notează că unele buze lucrate cu mâna imită tipuri lucrate cu roata (confirmând
astfel că unele forme supraviețuiesc mental,
fie și în absența mijloacelor de realizare).
numãr post-quem ante-quem
5 376 425
88 426 475
40 476 500
30 501 600
22 601 700
52 701 775
38 751 800
34 776 800
Baza de date cuprinde 377 de piese de la Codân, din care
289 oale-borcan, alte 19 forme înrudite, 3 vase miniaturale, două căni, 23 de
castroane, o fructieră (!), un pahar, 3 ulcioare, 35 de tăvițe (din care 7
înalte). Obiectul analizei morfologice l-au făcut numai oalele-borcan, a căror
situație statistică este reflectată de tabelul alăturat (pe intervalele de
cronologie relativă propuse de autori[85]).
Dintre acestea 19 sunt recipiente întregi, iar un total de 166 recipiente
întregi și jumătăți au fost clasificate. Analiza a produs 9 grupe principale,
cu un total de 22 subgrupe[86].
Având din start impresia că mă aflu în fața unui sit
neobișnuit, care posedă grupe morfologice mai puțin ciudate, având și
situația unui sit cu o dispersie cronologică foarte mare, care începe cu două
orizonturi ale Culturiii Tumulilor și încheie cu cel puțin două orizonturi Luka
Raikovețkaia, de secol VIII, am hotărât ca în alcătuirea seriei morfologice slave să intre numai grupele cu reprezentanți în
secolul VI. Așa se face că, dintr-un peisaj morfologic foarte stufos, inițial,
au rămas un număr limitat de grupe, respectiv 14[87];
din acestea doar 7 grupe mai au exemplare întregi (de secol VI), astfel încât
au dispărut din analiză grupe pe ansamblu foarte bine reprezentate, ca Codân 1a
(8 exemplare), 2a (9 ex.), 5a (27), 5b (14), 6a (25), 6b (20), 6c (9), 7b (12)
și evident alte grupe mai mici.
Dată fiind situația, vom face două analize: prima pe
lotul ceramic slav din secolul VI; o a doua pe celelalte grupe, rămase în
afara seriei morfologice slave.
Seria slavă de la Codân a produs rezultate absolut
dezolante: rata de stranietate în mediul slav este de nu mai puțin de 50% [v. comentariile la tabela serială].
Elecțiunea maximă se referă la ariile de S și SE ale Poloniei, cu același
remarcabil 38,9%; mai găsim 11,1% la Rașcov, iar în rest valori nule! Cu alte
cuvinte analogiile formelor de secol VI de la Codân se concentrează aproape
excusiv în fostul perimetru al Culturii Tumulilor Carpatici (indicând astfel, foarte exact, care este contribuția
acestei culturi la configurarea lumii slave din sudul Poloniei), iar
asemănările cu un sit aflat la numai 60 de km. E se reduc la o formă din 10!
Indirect, aceasta înseamnă o izolare ostilă între vechile arii Cerneahov și a
Tumulilor, conservată două secole mai târziu; iar dacă vocația cerneahovienilor
a fost diversitatea culturală și lingvistică, în mod evident vechiul mediu
costobocic se evidențiază prin izolaționism. Acestea fiind zise, această parte
a analizei este deja gata! Privind tabela D.3. (p. 298) mai găsim demn
de interes numai scurt-circuitul produs de analogiile cu grupa 2b de la
Capidava, între grupele CSV 19 A și 11 A (Penkovka, cu analogii interesante, pe
care le vom discuta la această ultimă arie culturală).
[p. 97]
Este regretabil că baza de date nu posedă date
comparative dintr-un sit al Tumulilor Carpatici, care cred că ar clarifica
situația moștenirii culturale a Codân-ului.
Să vedem acum care ar fi situația rușilor din secolul
VII (respectiv a grupelor inițial excluse). Vom apela la tabelele seriale ale analogiilor relative, pentru a indica
poziția acestor grupe:
- gr. Cdn_1a: poziția 311, analogii bune cu grupa
principală de la Vadu Codrii și grupa 6 de la Sărata Monteoru; poz. 879 aceleași plus grupa
4b de la Rașcov (neclasificată în seria
morfologică slavă); analogii absolute
interesante: Rașcov 7 (CSV 1 A), Botoșana 7b (ceramică lucrată cu mâna),
câte un exemplar de la Praga (CSV 8 A!), din Slovacia (CSV 10 A), Polonia (CSV
10 A), dar și grupa Budureasca 8; grupa este compusă aproape exclusiv din piese
din secolul V și demonstrează impactul vechilor culturi ne-slave la conturarea
morfologiei slave (vezi, mai sus, inclusiv faimoasa grupă vest slavă CSV 8 A);
- gr. Cdn_2a: poziția 783, analogie cu CSV 9 B
(și tot complexul, inclusiv lumea romană, v. prima linie din tabelul de la
Anexe, p. 298); grupa conține piese din sec. V și VI;
- gr. Cdn_4: fără
analogii relative sau absolute; este o căniță din sec. V;
- gr. Cdn_5a: poziția 965: grupa 11b Rașcov și
CSV 19 A (grupa unicei întâlniri între grupele de secol VI și formele de la
Rașcov; analogii absolute est-slave);
conține numeroase piese din secolele V, apoi VII-VIII;
- gr. Cdn_05b: fără
analogii relative și absolute; ca și varianta 5a o piesă de sec. V, câteva de
sec. VII și mai multe de sec. VIII;
- gr. Cdn_06a: poz. 180 grupa 2 Penkovka; poz. 619 grupa 5a Mogoșani;
=> extracție Cerneahov; analogii absolute
la Bratislava, Cracovia (grupa 1 poloneză) și Hotomel (grupa 6a ucrainiană);
grupă cu compunere exclusivă din sec. V și VIII;
- gr. Cdn_06b: poz. 176 (și 836) grupa 2 Garvăn; analogii absolute: aceeași grupă Garvăn, două
exemplare din Slovacia, un exemplar din Ucraina (Hotomel, grupa ucrainiană 6b);
grupă numeroasă dar, și aceasta, cu reprezentare exlusivă în secolele IV-V și
VIII;
- gr. Cdn_7b: poziția 457 grupa poloneză 2c;
poziția 864 media vaselor de la
Căscioarele; analogiile absolute sunt
interesante și numeroase: alături de formele de la Căscioarele și grupa
poloneză 2 (altă variantă a celei întâlnite la analogiile relative), trei exemplare din Slovacia (situri diferite, toate din
faza I), o întreagă colecție din Câmpia Română: Băneasa-Străulești, Soldat
Ghivan, Budureasca și grupa 1 (!) de la Gropșani (mixtă); grupa bucovineană se
compune dintr-un exemplar de sec. V, două de sec. VII și 3 de sec. VIII; aspect
și analogii de factură pan-europeană (piesele slovace fac parte din grupa CSV
15 A, pe care am denumit-o deja pan-slavă de vest, cu reprezentare bună și la
Rașcov);
- gr. Cdn_8a: fără
analogii relative sau absolute; grupa se compune doar din două
vase, din sec. V; morfologie generală dacică;
- gr. Cdn_8b: fără
analogii relative sau absolute; grupa se compune din două
piese din sec. VII și VIII; deși fără analogii, morfologia generală recomandă o
tradiție romană;
- gr. Cdn_9: fără
analogii relative și absolute; piesă singulară de la Gorecea,
probabil sec. V (considerată de autori în grupa I slavă varianta E; are
formă prea elaborată gen castron înalt - și, după cum se vede, nu are
analogii);
Aici se încheie al doilea tronsonul analitic al
morfologiei de la Codân. Pentru recapitulare, după origine probabilă și
analogii, avem 3 grupe vechi, de factură locală (Cultura Tumulilor), una sau
două de tradiție romană, una de factură veche cerneahoviană, una de factură
bucovineană (Codân+Rașcov), una pan-slavă și una pe care am numit-o
pan-europeană, pe care am putea s-o numim și trans-culturală, sau
multi-culturală, deci inclusiv slavă. După cum se vede, alura de sit slav
nu s-a consolidat, din contră, o singură grupă este cert slavă și o a doua
posibil slavă (fiind trans-culturală, nu poate fi clasificată). Majoritatea
referirilor sunt tot la culturi vechi (romană, dacică, a Tumulilor carpatici
sau chiar Cerneahov), accentuând impresia de izolare și arhaism (în sensul
cultivării unor forme vechi). Nu mai puțin de 4 grupe vechi, de secol IV-V,
lipsesc în sec. VI, chiar în VII, făcând come-back
în secolul VIII, dar nu ca urmare a unei continuități, ci ca urmare a
îmblânzirii formelor din acest areal geografic și a tendințelor de
uniformizare tipice secolului al VIII-lea, a revenirii la roata olarului și la
modele consacrate.
[p. 98]
Revin aici asupra paradoxului diversității formelor din
Bucovina, dar a coincidenței mărimilor de vas și chiar a claselor de
capacitate, între Codân și Rașcov (revezi K.9. de la Anexe, respectiv p.
195-196). Coincidențele de pe acest tărâm nu pot fi explicate cu ușurință. Ar
trebui să presupunem că, în ciuda diferențelor culturale (evidențiate de marile
diferențe morfologice) și a statutului similar (comunități ne-slave nu
neapărat înrudite și ne-războinice), în regiune există o autoritate politică
ce asigură nivelarea claselor de capacitate, sau cutume ale pământului, mai
vechi (dar pe care nu le putem pune în evidență din lipsa materialului
comparativ din secolele III-IV), care reglementează chestiunea.
MAI DEPARTE ceramica Penkovka
[75] RUSANOVA & 1984.
[76] RUSANOVA & 1984, p. 3, 9; această primă diferență
față de Rașcov, care provine dintr-o succesiune Cerneahov, este de reținut ca o
primă explicație a marilor diferențe de morfologie.
[77] RUSANOVA &
1984, p. 3, 8.
[78] Iată o sursă a romanizării formelor.
[79] RUSANOVA & 1984, p. 8.
[80] RUSANOVA & 1984, p. 8.
[81] Încheiere în binecunoscutul stil de la Radio Erevan,
RUSANOVA & 1984, p. 5.
[82] Nu este clar în ce măsură aceste nivele nu se datorează,
fie și parțial, nivelului de așezare a Culturii Tumulilor Carpatici. Nu am
identificat gropi decât în orizonturile foarte timpurii (sec. V) sau foarte
târzii (final de sec. VIII).
[83] RUSANOVA &
1984, p. 10-22. A doua jumătate, mai exact.
[84] idem; un asemenea tip (CSV 14 C) am identificat mai
devreme, la analiza Rașcovului, ca fiind, cu probabilitate, o moștenire dacică
(termenul este folosit, evident, cu un înțeles generic, neintrând aici în
complicatele chestiuni al etnicului unor mari ramuri, precum carpii și
costobocii).
[85] RUSANOVA &
1984, p. 40-41.